UltraCook: 7. V rozhovore s Patrikom Milatom

Pri zbieraní receptov od slovenských ultrabežcov som sa stretla už so všeličím. Niektorí mi otvorene povedali, že vlastne moc nevaria alebo sa takouto vecou nezaoberajú, a preto im príde vhodné onú aktivitu vynechať, čo samozrejme plne rešpektujem. U iných som dostala pár viet, niekde preklik na inú stránku, inde zas skoro profesionálnu prípravu kuchárskej knihy. Nuž, ale s tým všetkým som rátala, veď sa hlavne bavím s bežcami. 

Hneď pri prvom koliesku oslovovania ľudí do Kuka som písala aj Paťovi Milatovi, pretože aj pre neho bola minuloročná Ponitrianska stovka jeho prvá. Tu samozrejme naša podoba končí, ale ja som sa od tej doby, kedy mi v Jedľových Kostoľanoch zahlásili, že “Prvý bol na Remitáži už o tretej”, stala jeho fanúšičkou. A prirodzene ako každého fanúšika ma zaujíma, čo taký Milata konzumuje, ako spí, kde býva. Paťovi sa v minulom roku podarilo uchmatnúť traťový rekord aj na Javorníckej stovke, tento rok si poriadne zazávodil a povyhrával všeličo u susedov v Poľsku či Maďarsku.

Paťo mi hneď odpísal, že sa rád do projektu zapojí, ale že vlastne nevie čím, pretože behá nalačno a nepríde mu, že by sa nejak špeciálne stravoval. Dohodli sme sa, že ak s niečím príde, budem rada, odvtedy sa už odvysielalo niekoľko Kukov a Paťo sa konečne ozval, že niečo vymyslel. Zdá sa však, že ako aj pri behaní stoviek je stručný a je rád rýchlo v cieli a tak som si povedala, že ho skúsim k receptom aj trochu vyspovedať. 

S: Ahoj Paťo, budeme sa baviť o jedle, pretože v Kukovi sa neradno hovoriť o iných kratochvíľach. Takže, otázka číslo jedna: Máš jedlo rád? Akú hodnotu má v Tvojom živote s ohľadom na šport, ale i bez neho?

P: Ahoj Silvia, ďakujem za kompliment k Ponitrianskej 100. Bola to moja prvá stovka, tak som šiel do neistoty ako keď som kedysi vo Francúzsku prvýkrát ochutnal slimáka. Výsledok bol v oboch prípadoch nezabudnuteľný, nová chuť, ktorá ti ostane navždy v pamäti 🙂 Dobre pripravené jedlo milujem. Zdravá a pestrá strava je rovnako dôležitá ako správne nastavený tréningový režim, ideálne tempo na pretekoch. Iba ak všetky tieto detaily fungujú a sú dodržané, môže byť aj výsledok vyhovujúci, k spokojnosti.
Na návšteve v Holandsku
N

S: Niekoľkokrát si mi spomínal, že behávaš nalačno. Ako si k takémuto nápadu prišiel, nebolo to na začiatku náročné?

P: Behám nalačno, ak trénujem doobeda. Ani neviem ako som k tomu prišiel, skúšame s bratom doma rôzne stravovacie návyky, takto fungujem už druhý rok a vyhovuje mi to. Ide tu hlavne o to, že kto v akom každodennom režime žije. Napr. ja väčšinou vstávam okolo 6ej a do hodiny už behám, čiže tam by nebol priestor na jedlo. Zase poobede, druhý tréning väčšinou končím do 18-19ej, čiže potom ešte musím jesť, takto večeriam okolo 20ej a ten energetický príjem mi stačí na tých ďalších 14-16 hodín. Na druhý deň doobeda si súvisiac od typu tréningu doplním minerály, bielkoviny, ak som šiel vo vysokých tepoch aj cukry, ale to všetko v tekutej forme a prvá ozajstná strava bude na obed. 

S: Ako dlhé behy zvládaš bez jediného sústa v žalúdku? Nepociťuješ nedostatok energie alebo neschopnosť zrýchliť či kvalitne odtrénovať?

P: Do troch hodín na bežný tréning nepotrebujem nič, max vodu alebo si namiešam Edgar. Všetko záleží od intenzity. Ak sú to preteky do troch hodín, tak v tom prípade potrebuješ cukry/energiu. Vtedy si Edgar dám pred behom a so sebou si vezmem dva-tri gély. Na behy nad 5 hodín už potrebuješ úplne inú taktiku, tam je dôležité aby sme pravidelne pili a prijímali energiu. 

S: A raňajkuješ vôbec? 

P: Nie.

S: Možno je to len ženská záležitosť, neviem, ale mňa pri niektorých dlhších behoch pochytí iracionálna chuť na zvyčajne neveľmi zdravú potravinu. Máš aj ty niečo, čo si rád dopraješ, nejakú “zhovadilosť”, ktorá Ti zlepší deň?

P: Počas behu si neviem predstaviť nejakú neveľmi zdravú stravu (napr parené buchty alebo bryndzové halušky na Skalnatom plese 😃) a bežne doma som síce k sebe striktný, ale rád si doprajem lyžičku zmrzliny, či kocku čokolády. No takéto sladkosti vo väčšom množstve nejem a ani sladké nápoje, či vyprážané jedlá.  
Foto Lukáš Budinský

S: Keďže celkom intenzívne športuješ, musíš zrejme telu aj dodať dostatočné množstvo energie. Máš nejakú špeciálnu filozofiu stravovania? 

P: Ako som to aj spomínal vyššie. Momentálne fungujem takým spôsobom, že dvakrát do dňa (obed a večera) prijímam najväčšie množstvo kalórií a poobede pred druhým tréningom si ešte doprajem nejaké maličkosti, ako napr tá zmrzka, čokoláda, ovocie, oriešky, nejaká kaša s vločkami, semiačkami a pod. 

S: Je nejaká potravina, ktorú zo svojho jedálničku vyraďuješ alebo obmedzuješ? A ak áno, prečo?

P: Vyprážané jedlá nejem takmer vôbec (2-3x za rok), nerobí mi dobre sója (nadúva ma). Ináč zjem takmer všetko. Samozrejme čo najmenej pečiva, zložené a rýchle sacharidy v primeranom množstve podľa nasledujúcich behov, pred pretekmi žiadne tučné mäso, či strukoviny. 

S: Možno si to stihol zaregistrovať, ale pri Tvojej rýchlosti aj možno nie, občerstvovačky SUT sú častokrát takou hostinou, že hriech si nedať. Zastavuješ sa pri nich niekedy, aby si doplnil aj niečo iné, než vodu?

P: Zastavil som sa párkrát, ale je to chyba, ktorú musím odstrániť. Zobral som jedlá, ktoré mi vôbec neboli potrebné a stratil som zbytočne niekoľko cenných sekúnd. Teda, určite sa zastavím aj nabudúce, ale budem musieť byť efektívnejší, aby som nestrácal čas a jasne vedel, čo potrebujem. Ale ináč máš pravdu, klobúk dole pred organizátormi, takéto švédske stoly nemajú ani niektoré zvučné hotely. 

S: Čo vlastne robíš, keď nebeháš?

P: Obchodujem s nákladnými vozidlami, učím deti telesnú výchovu na základnej škole, som poslancom v našej obci, riadim s ďalšími ľuďmi pozemkové spoločenstvo a obecnú prevádzkareň, trénujem zopár bežcov a sem-tam si nájdem aj pár minút na krásne "ničnerobenie". 
Foto Ralpu Media

S: Aby som sa ale vrátila ku Kukovi a zakončila tématicky, zaujímalo ma, čo bola tvoja obľúbená dobrota, keď si bol malý? 

P: Hmmm. Áno, viem! Corn flakes s mliekom a vianočka s čerstvým maslom, medom alebo lekvárom.  Víkendové, sviatočné jedlo bolo stále ham&eggs, ktoré nám rodičia s láskou pripravovali. Mňam, idem si aj dať niečo z detstva 🙂.

 S: Ďakujem Ti veľmi pekne za rozhovor a teraz už môžem drahým čitateľom prezradiť tajné receptúry Paťa Milatu!



 

Bohatá omeleta resp. praženica
1 porcia / 10 minút

Potrebujeme: 
  • rôzna zelenia - cibuľa, cesnak, cvikla, mrkva, paradajky, brokolica, kapusta 
  • šunka (alebo bez) 
  • 2x vajíčka 
  • syr, bryndza
  • žinčica resp. mlieko na vyšľahanie vajíčok
Všetko pekne postupne nahádžeme na panvicu a výsledok bude za pár min hotový 😀. Toto je nízko sacharidová verzia. 

Niečo sladké - pečené ovocie
1 porcia / pár minút

Potrebujeme:
  • Jablko
  • Hrušku
Ovocie dáme do rúry a pečieme 😀.

 Tvarohové šúľance
1 porcia / 10 minút

Potrebujeme (na šúľance)

  • špaldovú múku
  • krupicu
  • veľa tvarohu
  • dve vajíčka
  • kúsok proteínu
Všetko dôkladne premiešame a v kúskoch (šúľancoch) vložíme do vriacej vody. 

Potrebujeme (na posýpku)
  • horúce mlieko
  • mak
  • lekvár
  • goji / rôzne oriešky

Komentáre

Obľúbené príspevky