UltraCook: 1. El Presidente Belo Špišák

El Presidente / Archív presidenta

Doba tmy prichádza a v rámci opatrení chrániacich duševné zdravie som sa rozhodla, že skúsim urobiť niečo užitočné. Užitočné pre mňa, samozrejme...a možno to poteší aj niekoho iného. 

Ako sa tak mocem medzi ultrabežcami, zisťujem, že nielen behom je pobehaj živý a teda, že každý zo známych ultracelebrít má svoju obľúbenú pochutinu. Nielen závodného charakteru, oni niekedy jedia aj keď sa nezávodí. Čo sa vlastne teraz ne-, pretože všetci vieme prečo. 

Dnes v rámci UltraCooka [ultrakuka] prestavujem dobre známu legendu Bela Špišáka. Okrem toho, že organizuje Vychodniarsku šalenotu (tvrdí, že stovku, ale všetci vieme, že je to blud), je Anjelom na horách. Nie, nie tento...
terryhoponozky.cz
Pre priblíženie, čo to vlastne znamená, citujem zo stránok anjelnahorach.sk: 

"Rozhodol som sa počas jedného roka vystúpiť na najvyššie kopce všetkých slovenských pohorí. Začínam pár dní po svojich okrúhlych narodeninách viacmenej bezstarostného života. Chcem ukázať, že na Slovensku je veľa rodín, ktoré denne zdolávajú oveľa "ťažšie kopce". V každom podhorí Vám predstavím rodinu, ktorej pomáha ťažký osud zvládať DOBRÝ ANJEL. Budem veľmi rád, keď sa ku mne pridáte, nielen na výstupy, ale aj tým, že sa stanete Dobrým anjelom."

Okrem tohto všetkého je Belo aj kuchtík, rád a veľa varí a mne sa podarilo niekoľko receptov získať, niektoré už i otestovať.


Burrito
4 porcie / 25 minút

Potrebujeme:
  • 1 cibuľa
  • 2 strúčiky cesnaku
  • olivový olej
  • 1 žltú / zelenú / červenú paprika
  • jalapeño (voliteľné)
  • 1 rajčinový pretlak
  • 1 plechovka čiernej fazule 
  • hrnček ryže
  • tortilly
  • syr
  • kukurica
  • soľ
  • koriander
  • korenie
Na oliváči orestuješ cibuľu, cesnak, nadrobno nakrájanú žltú/zelenú/červenú papriku, jalapeño (voliteľné pre tých, ktorí majú radi csipós veci), pridáš rajčinový pretlak, osolíš, okoreníš, pridáš čiernu fazuľu (pozn. bloggera: v mojich končinách čierna práve nebola, tak som s otvorenou mysľou kúpila farebnú), kukuricu, chvíľku necháš prebublať a na konci pridáš trošku čerstvého koriandra. Zmiešaš s uvarenou ryžou, naplníš tortilly, posypeš vegan alebo normálnym syrom, zaroluješ, prekrojíš na polovicu šúľančeka (porcia na 3-4 hryzy) hodíš na grilovaciu panvicu zapiecť - nepovinné - a zabalíš do alobalu.

Burrito sa na výber receptov dostalo práve preto, že sa jeho jedením pýši nielen Belo, ale i taký Scott Jurek alebo Matej Oravec. Ja som bola zvedavá, aké to asi môže byť, pojedať túto stravu miesto ovocných tyčiniek a gelov, a preto som si ich ihneď pripravila na víkendový výlet. Musím povedať, že ma jedlo veľmi príjemne prekvapilo, vždy som sa tešila na ďalší hryz. Výhodou je, že je jednoduché a pripravíte tak množstvo jedla za krátku dobu, dá sa obedovať a večerať pred závodom / výletom a zároveň si ho môžete zbaliť do batôžku so sebou a furt chutí skvele! 

Osobne som sa rozhodla, že v budúcnosti zrejme vynechám papriku alebo ju nahradím neutrálnejšou verziou zeleniny, napríklad cuketou. Pri behu mi paprika zaťažuje žalúdok, čo je ale v recepte ľahko upraviteľné. A ako môžete vidieť na fotografií od Bela, výborným párom je burrito a pivo. To predsa nemôže dopadnúť zle. 

Návrh servírovania burrita podľa El Presidente / Archív presidenta

Belove Gule
4 - 6 porcií / 10 minút

Potrebujeme: 
  • 2 hrste sušených sliviek
  • 2 čajové lyžičky medu
  • 3 čajové lyžičky raw nepraženého kakaového prášku
  • 1-2 lyžičky konopného proteínu
  • 1-2 lyžičky mletej kávy
Belove Gule / Archív presidenta
Vo výkonnejšom mixéri rozmixujeme sušené slivky (asi 2 hrste), pridáme 2 čajové lyžičky medu, 3 čajové lyžičky raw nepraženého kakaového prášku, 1-2 lyžičky konopného proteínu, 1-2 lyžičky mletej kávy. Umixujeme z toho lepkavú hmotu. Túto hmotu vytvarujeme do guličiek, alebo do iných tvarov (pozn.bloggera - jedná sa ale potom o Belove Gule alebo Belove iné tvary?), ktoré obalíme v lúpaných konopných semienkach. Dáme stuhnúť do chladničky.

Belove Gule sú super chalka na cesty, závody a aj pre neverím-v-zdravé-stravovanie ľudí. Zjedia to všetci, dajú sa nekonečne variovať, rôzne tvarovať tak, aby zaplnili nevyužité miesta v bežeckej veste alebo žalúdku. Ja osobne ich niekedy robievam z ďatľovej pasty, ktorej je občas prebytok. 

El Presidente alá Anjel na horách / Archív presidenta

Chia Puding
ľubovoľné množstvo / 10 minút

Potrebujeme:

  • zrelé banány
  • rastlinné mlieko
  • med
  • chia semienka
  • raw nepražený kakaový prášok
  • ľubovoľné ovocie 

Do ľubovoľného rastlinné mlieka (ja mám rád ryžové alebo mandľové) dáme trochu medu a zamiešame. Vsypeme chia semiačka, opäť zamiešame a chvíľku počkáme a znovu zamiešame. Chia semiačka začnú boptnať a urobí sa z nich hustý gél. V druhej miske rozmixujeme zrelé banány s raw nepraženým kakaom a vznikne nám z toho čokoládový krém. Do mliečnej vrstvy môžeme pridať rôzne ovocie, prelejeme čokoládovou vrstvou a môžeme znovu mliečnou vrstvou. Dáme do chladničky. Množstvá ingrediencií dávame od oka. Tu veľmi nemáme čo pokaziť.

Chia puding mal pre mňa od počiatku zázračnú moc mýtusu, pretože ako nemálo začínajúcich ultrabežcov, som aj ja čítal Born to Run. V knihe sa chia semienka ospevujú do neba, ako najkvalitnejší prémiový benzín.


 

Komentáre

  1. Super recepty. Zaznamenal som palivo Mata aj Scotta na ultrabehoch, ale fazulu pred/pocas behu? To vazne? :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V receptoch to tak udávajú, aj ja som odskúšala a musím povedať, že to nespôsobilo nič nepríjemné. :)

      Odstrániť
    2. Jasne jasne, ja to beriem :) Len som sa tak pousmial nad tym, nakolko ja mam prave dost velke problemy na 80 % mojich 10h + behoch s crevami a toto by ma asi uplne zabilo :) Ale chapem ze kazdy sme iny :)

      Odstrániť
    3. Prídu aj recepty pre bruchabolavých a ťažkotráviacich! :D

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky