UltraCook: 2. Mimozemšťan Matej Oravec

Foto Martin Stolar

Tohtoročný víťaz SUT (Slovak Ultra Trail) ligy, Matej Oravec, mi tiež do "kuka" prispel niekoľkými receptami. Mateja som prvý krát stretla minulý rok, keď sa na NTS-ke pretekal s Tadeášom...a aj iným spôsobom, než len bežecky. 

Archív SUT
Išla som Tadeášovi naproti z Chopku, keď okolo mňa prefičal vysoký mladík s turistickými paličkami, pomerne veľkým Camelbakom a odhodlaným výrazom v tvári. Tadeáš ho síce nakoniec ešte dobehol a predjedol, v ďalšom roku sa však už na Maťa nalepila vysačka "mimozemšťan", keď s úsmevom na perách, burritom v baťohu a tak nejak beznámahy zbieral traťové rekordy na závodoch SUT. 

A čím sa taký mimozemšťan živí? Nuž, rozpísal sa, a tak si môžete podľa neho pripraviť stravu na celý deň a k tomu ešte aj dobrotu na záver!

Ovsené vločky
1 porcia / 6 minút

Moje raňajky už niekoľko rokov. Je malou záhadou, že sa na prakticky rovnaké jedlo
dokážem každý deň poriadne tešiť’, ale je to tak a budem rád, ak sa to tak skoro nezmení.
Genéza bola dlhodobá, od zvlhčovania tej suchej vločkovej zmesi jogurtom a neskôr
citrónovou štvavou to dokonvergovalo k obyčajnej vode. Je takmer vždy poruke a hodí
sa bez ohľadu na to, aké ovocie mám zrovna k dispozícii.

Potrebujeme:
100 g Ovsené vločky jemné
170 ks Slnečnicové semienko
2 ČL Mletý mak
2 ČL Strúhaný kokos
1 ČL Mleté lanové semienko
1 ks Jablko alebo hruška
dostatok Šťavnatejšie ovocie
1 PL Med
1,5 dl Voda

Postupne nahádžeme do poriadnej misy. Čokoľvek z tých ingrediencií, snáď s výnimkou ovsákov, je možné beztrestne a bez ujmy na chutivosti výsledku vynechať či nahradiť. Nejaký ten jablkoid sa snažím nevynechať, to šťavnaté ovocie je potom dosť’ sezónna záležitosť’. Moje obľúbené sú v lete nektárinky, koncom leta slivky, na jeseň ˇn hrozno a v zime či na jar kiwi. Ovocie nakrájame na malé kúsky, šupneme do misy z predchádzajúceho kroku, prihodíme lyžicu medu a zalejeme trochou vody. Tak, aby to bolo dosť mokré, ale nie úplná polievka.

Archív mimozemšťana

Burgundské cestoviny 
3 porcie / 20 minút

Obyčajné rýchle jedlo, trochu farebne i chuťovo ozvláštnené cviklou. Cestoviny mám rád na všetky spôsoby a tento je jeden z mála, ktorý sa u mňa ujal v podobe, ktorú nemením.

Potrebujeme:
300 g Cestoviny
troška Olivový olej
15 ks Šampiňóny
štipka Soľ
1 ks Červená cibuľa
2 str. Cesnak
3 ks Varená cvikla
500 g Paradajkové pyré
200 g Varená fazuľa
bazalka, majorán, čierne korenie 

Cestoviny normálne uvaríme. Šampiňóny nakrájame na väčšie kusy, vo väčšej panvici opražíme na troške oleja, vyberieme nabok a jemne osolíme. Cviklu popučíme. Čímkoľvek, ja používam taký ten pučiak na zemiaky. Cibuľu nakrájame na také veľké kúsky, aby sme s tým nemali veľa roboty, ale aby to zároveň bolo možné označiť termínom kúsky. Do tej istej panvice, v ktorej sme pripravovali šampiňóny pridáme ešte trochu oleja a cibuľu na ňom osmahneme. Pridáme rozpučený cesnak a fazuľu, hneď nato i popučenú cviklu. Okoreníme, zalejeme paradajkovým pyré a ešte minútku necháme reagovať. Na tanier vrstvíme v poradí cestoviny, táto omajda, šampiňóny.

Kapor
4 porcie / 1 hodina

Deväťdesiat percent jedál varím vo forme všeobecnej patlámy, kedy na panvici zmiešam obilninu, zeleninu a nejakú bielkovinovejšiu záležitosť. Vždy to dopadne inak a nemám výrazne obľúbenú kombináciu týchto prísad. Moje obľúbené a najčastejšie jedlo je preto celou množinou pokrmov. Uvádzam preto niečo, čo mi chutí, no z hľadiska frekvencie jeho prípravy je to možné obľúbenou poživňou nazvať len sťažka. Kapra som ešte nikdy nejedol a keď mi nedávno moja milá spomínala, že ona ho má rada, skúsil som sebe rozšíriť obzory a jej trochu pripomenúť, že čas vianočný sa blíži.

Potrebujeme:
1 ks Patizón
200 g Hladká múka
40 g Lahôdkové droždie
4  ČL Rastlinná náhrada vajíčka
2 ČL Rozmarín (sušený)
1/2 ČL Kurkuma (mletá)
trocha Soľ
podľa konzistencie Voda
podľa uváženia Slnečnicový olej 

6 ks Väčší zemiak
4 ks Varená cvikla
trocha Petržlenová vňať
trocha Olivový olej
1/2 ČL Soľ

Patizón ošúpeme, vydlabeme a nakrájame na tenšie podkovičky. Všetky sypké veci zmiešame a pridáme do nich toľko vody, aby vzniklo tekuté, no pomerne husté cestíčko. Treba ho urobiť dosť slané, patizón inak soliť nebudeme. Necháme chvíľku postáť a zatiaľ si na panvici rozpálime olej. Podkovičky z patizónu postupne obaľujeme v cestíčku a vyprážame z oboch strán do príjemnej farby.

Ošúpané a nakrájané zemiaky uvaríme domäkka. Pridáme ostatné suroviny a poriadne spolu všetko popučíme do formy kaše farby fuchsie. Na tanier kydáme kašu, kapra a podľa chuti nejakú čerstvú zeleninku.

Koláč s posýpkou
1 - 20 porcií / 20 minút príprava + 20 minút pečenie

Toto je recept od mojej starkej, ktorá ten koláč pekávala každú chvíľu a ktorého jedenie mi vždy išlo veľmi dobre. Teraz už veľmi nepekáva, ale recept poskytla a tak som si ho jemne obmenil a z času na čas sa na svoju starkú zahrám ja.

2 Hrnčeky Polohrubá múka 
1 Hrnček Kryštálový cukor 
1/4 bal. Hera
3/4 Hrnčeka Mlieko alebo jeho rastlinná alternatíva
2 ks Vajíčko alebo jeho náhrada
1 bal. Prášok do pečiva
dosť Ovocie (slivky, broskyne, pokojne akýkoľvek kompót)
200 g Tvaroh alebo tofu

Múku, cukor a Heru spolu rukami popremŕvame, až pokým vznikne niečo, čo vyzerá ako posýpka. 

Z posýpky, si odoberieme približne za jeden hrnček bokom a do zbytku pridáme mlieko, vajíčka a prášok do pečiva. Vymiešame na akurátne husté cesto (aby sa dalo liať, ale aby na ňom držalo ovocie) a nalejeme na plech. Spôsob povrchovej úpravy asi nie je dôležitý, ja používam papier na pečenie. 

Na cesto naukladáme kúsky tvarohu (používam obyčajné biele tofu, pomrvené v rukách), ovocie, a celé to posypeme posýpkou, ktorú sme si odložili. Pečieme na sto osemdesiat približne 20 minút. Ale to, ako vieme, záleží od rúry.


Komentáre

Obľúbené príspevky